torsdag 3 maj 2018

I väntan på Guldkossan...


På kontoret och väntar på att ge mig iväg till årets guldkogala. En lite stund kvar, så jag tänkte passa på och berätta lite av vad som har hänt sedan senast. Har ju varit minst sagt hektiskt. 

Vi har haft vår Bajendag och det var samma klang och jubelföreställning som vanligt. En härlig dag för oss alla, både kök och personal.
Uppmärksammades på bajenlands fb-sida

Besöket från https://novy.tv/ua/ den ukrainska TV-kanalen var fantastiskt. Kate och Julyana var två härliga kvinnor som reste runt i världen och gjorde reportage om allt mellan himmel och jord. Kate var den som var med och jobbade aktivt hela dagen, medan Julyana filmade. Resultatet lär vi få se framåt hösten. Vi får väl se om detta kan leda till vidare uppmärksamhet för svensk skolmat i öst. 














Berättade för Er, i mitt förra inlägg, att jag skulle börja åka runt och besöka skolkök på Lidingö, och det är precis vad jag har gjort. 

Har varit i Käppala skola, Bodals skola och Högsätraskolan. Har introducerat nya sallader och massor med annan inspiration till all underbar kökspersonal på "ön". Vi har fått oerhört fint genomslag resultat på denna satsning.  Fortsättning följer och härnäst står Skärsätra på tur. Här följer ett axplock med bilder från Lidingö.



 










En sak står bortom alla tvivel och det är att det faktiskt är helt underordnat om det är ett kommunal eller "privat" skolkök. Personalen är precis lika suveränt trevlig vart man än kommer.

Den inspirationssatsning som Sodexo nu gör är rackarns intressant. Spännande salladsbuffeér ploppar upp på var och varannan skola. Det bakas bröd i skolköken, så inköpen av färdigbröd rasar. Mer och mer lagas från grunden. 

Jag har hittills enbart besökt Sodexokök i Solna och Lidingö, och ser nu med tillförsikt och spänning att fortsätta med att kolla in Täby och, på sikt, Nyköping.

 Snart dags för mig att åka till Musikaliska och guldkofinalen. Självklart håller jag en extra tumme för min gamle lagkamrat från TSSR, Barbro Fernström, som är i final med sin skola. Hon har lovat hälsa på hos oss imorgon.

Nu måste jag göra mig vacker. På återhörande


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar