söndag 24 september 2017

Hektiskt värre..

Rusar på i ett galet tempo just nu. Lördagsförmiddag och man sitter och jobbar som en galning. Andra lördagen i rad till råga på allt, men vad skall man göra. För att bli framgångsrik krävs ju att man gör de timmar som krävs utan att knota. Efter en lång semester så finns ju energin för att jobba hårt. Självklart får man vara försiktig så man inte knäcker sig helt, men än så länge funkar det

Har ju besökt Skellefteå och har inte ens hunnit med att skriva något hur den utbildningen fortlöpte. Det gör jag dock nu. Denna gång huserade vi på Baldergymnasiet. Förra gången jag besökte Skellefteå så kommer jag ihåg att jag blev helt konfunderad över att detta kök var ett mottagningskök.
Väldigt stort och väldigt välutrustat.

Det skall det bli ändring på nu. Man har byggt en fantastiskt fin foodcourt med möjlighet att servera fem rätter. Fem rätter per dag var precis det som vi tillagade under utbildningen. Vi var fjorton kockar den första utbildningsdagen och femton dag två.

Vi jobbade med några tydliga teman. Ett av det viktigaste var hur vi tar tillvara på rester, och gör om till nya rätter. Mindre kökssvinn, helt enkelt. Då handlar det ju givetvis om rester som inte varit ute i linjen. Vi jobbade även med ett par nya recept, som jag ryckt ut ur den nya utbildningsdag som jag håller på med. "Klimatsmart på riktigt". Här fokuserar vi mycket på att använda mer svenska bönor, linser, quinoa och andra svenska råvaror. Vi testade bl.a den nya "svenska quesadillan" som vi gör på svensk ost, gråärt och tunnbröd. Blev lika poppis i Skellefteå, som den blev här hos oss på Annerstaskolan. Samma devis som vanligt. Barn äter allt, bara det är gott.

När det gäller kockarna i Skellefteå så blev jag djupt imponerad. Vilken vilja att lära. Vilket engagemang. Vilken kunskap som redan fanns, och så glädjande att det var så många manliga kockar i kommunen. Här följer ett bildsvep över våra två utbildningsdagar.




                                     Full aktivitet med att skära upp Högrev till Pulled Beef

                               Vi wokade a la minute och lyckades hålla undan hela lunchen


                                              Bilder från den nya fantastiska Foodcourten....

                               ....får man bara ned väntetiderna så kommer det att bli fantastiskt

Under torsdagen och fredagen pågick en omröstning bland gästerna, huruvida man ville ha tre eller fem rätter per dag. Vad slutresultatet blev återstår att se...

                                             Mauro de Sibio. Skellefteås italienska inslag 









Gabriella Karlsson, som bokat mig, är en kvinna med grymt driv och med samma tankesätt som mig. Att det nu sker stora förbättringar i skolmaten, skall självklart tillskrivas henne och hennes grymma team av platschefer.

Det är ju så, att finns inte förändringsviljan i administrationen, så är det svårt att ändra något på golvet. Här känns det som allt stämmer. Från topp till botten

Skrev rent spontant på fb att jag utfärdar stormvarning för Skellefteå i skolmatssammanhang. Jag tror att redan till nästa WGJ, och kanske till Skolmatsgastro & guldko, så kommer vi att se deltagare från Skellefteå med i toppen.

Kom ihåg var Ni läste det först.

Närmaste tiden väntar nu galet mycket jobb. Massor med köksbesök i ett antal olika Sodexokök. Samtidigt måste jag få färdigt utbildningarna på Restaurangakademin och Orsa. Föreläsning i Sigtuna om två veckor. Sitter jag och slipar på idag.

På återhörande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar