tisdag 18 augusti 2015

Älvdalen och annat!!

Fick en stund över i väntan på M & S leveransen, så jag tänkte jag kunde passa på och dela med mig lite från förra veckans utbildning. Begav mig på torsdagen iväg mot Älvdalen. Tåg till Mora och sedan en busstur längs med en del av Vasaloppsvägen. Underskönt landskap och en mycket trevlig tur. Checkade in på Hotell Älvdalen, som var som de flesta hotell i små städer. Fullt funktionellt för en natt. Somnade tidigt och vaknade utvilad. Mötte upp Älvdalens kostchef Åsa Kluck och vi begav oss mot föreläsningssalen. Där mötte Ewa Tärnblom (kostchef i Orsa) upp med sin personal. Älvdalen och Orsa hade ju slagit sig samman (smart) så vi blev omkring 25 glada kökssjälar. Föreläste under förmiddagen, och fick ett underbart gensvar direkt. Här var åhörarna varken tysta eller blyga, så det uppstod en dialog redan där. På lunchen gjorde vi ett besök på Tallbackens äldreboende, där den mesta av kommunens mat produceras, Omkring 1000 portioner varje dag. 


Givetvis klädde vi oss i de klädsamma överdragskläderna, som är något av ett modebegrepp i vår värld;)
Som Ni ser av bilderna nedan, så var köket fantastiskt fint utrustat (fanns t.o.m ett stekbord!!!). Brukar ju alltid säga att ett kök utan stekbord är som ett kontor utan dator. Funktionellt, men inte mer.


 I utrymmet på bilden nedan packades matlådor. Snygg logistik och ett bra upplägg. Chillblaster  och en kyl för förvaring

Vi pratade, under förmiddagen, om vilken utrymmestjuv frysta grönsaker och rotfrukter är. Här ser vi ett utmärkt exempel på detta. Tror nog att det kommer att bli en förändring på denna punkt, i detta kök

               En fantastiskt fin avdelning för specialkosten. Här blir man riktigt avundsjuk!!!

På eftermiddagen visade jag lite bilder från min verksamhet och diskuterade kring detta. Stort intresse fanns. Därefter körde vi en workshop med frågeställningar i små diskussionsgrupper. Otroligt värdefullt, men framförallt trevligt. Stormtrivdes hela dagen, och jag tror att alla var väldigt nöjda och glada vid dagens slut. Hemresan blev lite stökig (cykelvasan i Mora ställde till det) men jag hann med alla mina anslutningar, och nådde hemmet 23.30. Redigt mör och redigt nöjd. Hoppas givetvis på fortsatt samarbete med dessa två underbara kostchefer med personal.

På söndagen var jag och frun inbjudna till Maria Masoomis födelsedagskalas på Restaurang Kadbano i Uppsala. Vilken fest och vilken mat!!!! Vi fick skjuts av Grönsakshallens Benny Örtbrant (tillika gammal skolkamrat) & Lantmännens underbara Cecilia Ceder.
                                       Frugan, Cecilia och Benny ler hungrigt innan maten...

 Min första tallrik...blev två till. Var så mätt att jag knappt kunde sitta. Maten smakade otroligt gott!!

                                            Helena & Benny blev bara gladare och gladare...

.....och jag fick även med det undersköna födelsedagsbarnet Maria på bild:) Sammantaget en förträffligt trevlig söndag. Tyvärr fick vi avvika precis då Janne Schaffer påbörjade sitt framträdande, och missade även magdansen. Inte mycket att göra åt. Inget nattsuddande när man skall upp vid 0415.

Imorgon börjar skolan på allvar och det skall bli otroligt kul :)

Om en och en halv vecka är det WGJ. Kul att åka iväg till Malmö. Har inte varit där på evigheter. Kul också att få träffa alla kollegor igen. Ser fram emot detta:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar