tisdag 3 februari 2015

Tillbaka från Ronneby igen...

Då sitter jag vid tangentbordet hemma i Västerhaninge igen. Tillbringade onsdag t.o.m fredag på Ålycke seniorboende i Ronneby. Det tredje i raden, efter att tidigare ha varit på Lindebo och Olsgården.
Flög ner på tisdagseftermiddagen och bodde som vanligt på utmärkta Hotell Villa Vesta. En liten pärla i hotellvärlden, med ett utsökt trevligt värdpar. Bo här om Ni någon gång skall besöka Ronneby

                            Denna vackra kvällsutsikt hade jag från mitt hotellrum när jag anlände:)


Ålycke är ett lite mindre ställe än de andra jag har varit på. Vi tillagade omkring 60 portioner per dag. Man serverar både frukost, lunch och middag. Man har tidigare haft fler portioner, men dessa har nu flyttats till ett annat kök. Köket är sålunda väldigt väl utrustat för ett såpass begränsat antal portioner:)
 I Ronneby härjade influensan hårt, och många var sjuka. Med på utbildningen var Rolf (kökschef), Maria som var lite av allt i allo, samt Li, som fick möjligheten att vara med, trots att hon vanligtvis jobbar i ett annat kök. Hon var egentligen ledig dessa dagar, men tog chansen att vara med på denna utbildning, trots detta. Snacka om intresse:) Nedan ser ni Marie till vänster och Li till höger:)


 Matsalen var oerhört ljus och fin. Man hade fått nya bord och stolar, vilket förstärkte känslan av hemtrevnad. En av de trevligare matsalar jag besökt:)

                             Rolf var på ett strålande humör, och flankeras här av Maria och Li....


Här packar Rolf och Maria de lådor som hemtjänsten sedan hämtar. Man packar, förseglar och ställer sedan in lådorna i värmeskåp. Denna lunch bjöd vi på torskryggfilé med potatismos, salviasås, rostade cocktailtomater och smör/persiljeslungade färska kokta morötter. Gott så det förslog!!!



Sedan tog serveringen i matsalen vid. Rolf kände sina gäster väl, och visste precis hur mycket, var och en ville ha. Ett härligt gott samarbete mellan kök och vårdpersonal. Varje tallrik garnerades vackert, och gästerna lät sig väl smaka. Den äldsta gästen var 103 år!!!!

Som helhet var detta ett härligt kul besök. Har kommit att gilla Ronneby skarpt, efter mina besök där. Blir väldigt väl mottagen vart jag än kommer, och har lika kul varje gång. Rolf var chaufför dessa dagar, och både hämtade och lämnade mig på hotellet.
Kostchefen Elena bjöd på kvalitetsfika på konditori Contan, på fredagen innan jag skulle hem, och skjutsade sedan ut mig till flygplatsen. Om Contan bör sägas att det hamnar väldigt, väldigt högt upp på listan när det gäller mysiga cafeér. Gör garanterat ett återbesök vid nästa besök i Ronneby. Det besöket blir i Mars, då jag kommer att gästa Micke och hans personal på Förskolan Backsippan.
Vi skall ha en utbildning i hur man får in ett "hållbart" tänk i sin verksamhet. Vet att denna förskola redan ligger väldigt långt framme i sin matlagning, så detta blir en riktig utmaning.

Nedan har vi en avslutningsbild på oss som var i Ålycke dessa dagar. Skickar tack för trevliga dagar.

Har även genomfört första guldkojurymötet. Det blev tre RIKTIGT bra skolrestauranger i final. Utsäljeskolan i Huddinge, Brunnsboskolan El Cielo och Brottkärrsskolan (bägge i Göteborg). Känner till alla tre verksamheterna bra. En del genom besök och en del via fb sidor. Ser fram emot att besöka dom alla. NÄR jag gör detta, avslöjar jag givetvis inte här.

I övrigt stundar härnäst ett besök på tre dagar i Dals-Ed, hos Carina Nisen och hennes personal. 


Det blir inte bara föreläsningar, utan även två dagars utbildning. Blir spännande. Mer om detta framöver:)

Imorgon skall vi ha vernissage på Annersta. Visa upp våra tavlor för en, förhoppningsvis, intresserad allmänhet. Givetvis bjuder vi även på goda smörgåstårtor. Som bonus kommer även Annerstaskolans bildlärare Emad, att hänga upp sina alster, dagen till ära.

Kom förbi om Ni har lust och är i närheten. Adressen är Medicinvägen 9 i Huddinge och tiden 16.30-19.00.



Nu är det dags att dyka i säng. På återhörande





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar