lördag 1 november 2014

Det närmar sig!!!!

Det har varit, minst sagt, bråda dagar på sistone. Massor med saker som måste ordnas innan vår avresa till Luxemburg den 20:e november. I måndags hade vi vår sista offentliga tillagning, på Hagaborgsskolan i Karlstad. Spännande värre. Skulle den fina formen från Gislaved hålla i sig? Svaret blev ett rungande JA. Alla presterade på topp och hela evenemanget blev superlyckat. Mycket press på plats. Direktsändning i radion. NWT och VF på plats. Härligt, för media har stor del i detta projekt. Skall vi nå vårt syfte, med att höja skolkockarnas status i allmänhetens ögon, så måste media vara med på tåget.
Här följer lite bilder från dagen...
                     Mycket prat kring maten och tillagningen, är en viktig del vid varje träning....

                              Norsk koncentration....Even är definitivt på väg mot vinnarformen

               ....och detsamma gäller Lyndon. Tror ingen i laget vill vinna lika mycket som han....

              "Mamma" & "Pappa" i laget jobbar finfint ihop, och ger stabilitet i konstellationen.....

                                                                     Underbar lax....

 .....och en ny tillagningsmetod för kobban. Återstår fortfarande jobb på denna rätt, men vi är nära perfektion nu.....

 Cecilia Ceder, Lantmännen, tittade in i köket tillsammans med Kurt Weid. Bägge på strålande humör

               Ingen var dock gladare än Ljungby Kommuns representant, dvs Johan Ederström...


                              Even och Barbro provar  sig fram mot den perfekta smaken....


      "Världens kock" kan man väl namnge denna bild. Undertecknad ståtar bland fina flaggor.....

                                              Barbro fixar och reportrarna börjar komma....


                 Barbro tog över, och dominerade serveringslinjen fullständigt...precis som vanligt:)

 Lyndon & Johan ser smått förskräckta ut!! Hoppas inte att det var maten som frammanade denna reaktion....

                                                   Nej då, här ser det mycket bättre ut

                           Hela laget samlat för den sedvanliga presentationen av satsningen......

                                                          Gästerna i väntan på maaaat....

Själva serveringen var väldigt välbesökt. Karlstad hade politikerrepresentation på plats och även kostchef Mats Eliasson var närvarande. Underbart att se att Karlstad ställt upp på detta fantastiska sätt för laget. Maria Masoomi, lagets idécoach, hade åkt ända från Uppsala för att ge oss de sista livsviktiga synpunkterna på maten. Av våra sponsorer var Lantmännen, Arla & Ergofokus på plats. Som helhet var denna dag extremt lyckad.

Vad väntar då härnäst? Givetvis vårt avslutande träningsläger den 7-9 november. Äger rum på Mättpunkten på Annerstaskolan. Då finslipas formen, och då testar vi våra hemliga vapen bakom lyckta dörrar. Inte säkert att vår tävlingsservering ser exakt likadan ut, som våra träningar;)

Vi får samtidigt besök av Annika Wensing-Stjerngren, som då lovat att komma och besöka oss, för att ge oss våra näringsberäkningar av rätterna. Annika är kostkonsulent i Huddinge Kommun, och del i det engagemang, som Huddinge visar för TSSR.

Självklart kommer det rapporter från detta träningsläger. Både på vår fb sida, och här på bloggen.

Från min egen verksamhet, har jag även avverkat höstlovet i föreläsningens tecken.

Först ut var Nybro Kommun i onsdags. Dubbla föreläsningar, och dessa blev helt suveräna. FANTASTISKT gensvar från deltagarna gjorde detta till en underbar dag:) Därifrån begav jag mig sedan direkt till Linköping, och gav en lika lyckad föreläsning där under torsdagen. Hyser goda förhoppningar om att få komma åter till bägge dessa kommuner, och få återse dessa härliga människor fler gånger. Brukar ofta tala om hur privilegierad jag känner mig, som får möjlighet att ägna tid åt detta. Ytterligare ett exempel på detta, fick jag när jag vaknade i Linköping på torsdagsmorgonen. Hade då fått följande meddelande via fb, från en av åhörarna i Nybro. Det är dessa meddelanden som gör att man känner, att det man gör har ett värde för alla de som dagligen sliter ute i våra skolkök. Avslutar detta inlägg med detta.

God morgon jag har jobbat i 33 år inom måltid i Nybro. Jag har sovit gott om nätterna tills i natt då du hållit mig vaken. Du levererade sådan inspiration och energi på föreläsningen hos på ......skolan som jag tror att kanske ingen av oss som var där upplevt förrut. Jag har snurrat i sängen och lika bra att stiga upp och skriva ner allt. Sagt och gjort. Nu börjar planeringen för vidare utveckling av jobbet på ..........skolan. Hoppas bara ..... är med när tåget går och att hon gillar mina ideer. Annars tar jag hjälp av dig. Vem vet , jag kanske hör av mig igen. Du får ha en bra dag i Linköping. Tack än en gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar