måndag 31 mars 2014

White Guide J.r

Tillbaka efter en, minst sagt, omtumlande eftermiddag på Norra Latin. Efter en förmiddag på jobbet, där jag förberedde 120 kg torskfile, tärnade upp kalvhögrev och packade upp åtta serveraburar, begav jag mig iväg mot WGJ galan.
Åkte med min rektor Tommy Hellsten, och vi hade väl inga egentliga segerfunderingar, men såg fram emot en trevlig eftermiddag ändå.
Väl framme fick vi oss en macka, och lite kaffe och träffade en hel del gamla bekantingar.

 Anette Wengelin och Carina Hjort (klockarskolan & enbackaskolan) från Säter var på plats. Så underbart att träffa ett par gamla Säterbekantingar:)

Hela det underbara gänget från Brunnsboskolan, med Årets Skolkock Even Bakke som självklar frontfigur. Den som jag så kärvänligt håller om, det är Solveig Rundlöf från Lindåsskolan Maträtten, som slutade på 10:de plats i Årets Skolrestaurang.

                       Zainap & Solveig strålar tillsammans med Even och Markus Aujalay

Klippans starke kvinna Anita Broddesson, flankerade av ettan och tvåan i Årets Gastronomiska rektor. Tommy Hellsten från Annerstaskolan och Marie Berlin från Ljungbyhedsskolan.

Alltid lika mysigt att få krama om Jessica Shanahan, numera på Pågens. Tack för giffelpåsarna förresten:) Vi ses på Gastro Nord bland räkmackorna:)

Vi träffade givetvis fler trevliga människor. Alla fastnade inte på bild, men vi samtalade livligt med Sara Jervfors (som tog storslam som årets måltidschef och som även vann årets skolmatskommun med Södertälje. MYCKET VÄLFÖRTJÄNT). Vi stötte även på Jens Reinecke, Håkan Lundholm, Ola Håkansson (en av fyra från Huddinge som var närvarande) Christian Burgi (kökschef Utsäljeskolan i Huddinge) Tullie Sundberg, Cecilia Ceder, Mats Andersson…ja, jag kan nog inte räkna upp alla…men det var lika kul att träffa er alla igen.

Sedan tog prisutdelningen vid. Tina Nordström ledde det hela, iklädd en läckert påskgul klänning. När vi kom till utdelningen för Årets gastronomiske rektor blev det dramatiskt. Tommy, som är lite av en rookie i dessa sammanhang blev nervös, vid åsynen av detta

                                           Alla de nominerades namn exponerades på scenen.

Ännu mer spännande blev det när nästa bild dök upp. De tre finalisterna. Topp 3. Tommy började svettas lite och hade klara svårigheter att dölja sin nervositet. Själv erkänner jag också att pulsen stegrades. Vinnare blev dock, välförtjänt såklart, Marie Berlin från Ljungbyhedsskolan. Tommy hedrande tvåa:)
Efter pausen skulle de riktigt tunga priserna delas ut. Prins Carl Philip gjorde entré, och därefter blev Sara Jervfors utsedd till Årets Måltidschef. Sedan var det dags för Årets Skolkock. Olidlig spänning när  det tre återstående namnen exponerades. Mitt namn var ett av dom. Evens var också med, och det var hans namn man ropade upp som segrare. Jag gav upp ett avgrundsvrål av glädje, för ingen förtjänade denna titel mer än Even. Jag var själv oerhört nöjd med min tredjeplats. Satt och smågrät och skrev på facebook om Even, och sedan är allt lite av ett virrvarr. Fridaskolan utnämndes till Årets skolrestaurang, och helt plötsligt ropades mitt namn upp. Jag hade blivit utsedd till White Guide Juniors första stipendiat med motiveringen

"För din enastående energi, för din gränslösa passion, och för att du alltid, alltid, alltid lever dig in i rollen som ambassadör för den goda skolmåltiden". Diplomet undertecknat av prinsen:)

Jag gick fram till scenen, och fick en applåd som värmde mer än 100 stekbord, och applåden fortsatte en bra stund efter jag äntrat scenen. Fick, för första gången, inte fram ett ord. Var helt överväldigad och kände en enorm ödmjukhet över den kärlek och uppskattning jag visades. Utan att överdriva var detta ett av mitt livs största ögonblick. Efter att ha skakat hand med prinsen, och passat på att kramas rejält med Mat-tina (ja, det får man göra en sådan här dag), så kunde jag bege mig hemåt efter fotograferingar och lite avslutningsord med övriga vinnare.

I detta sammanhang vill jag även passa på att tacka Pelle Berqvist och Lotta Nilsson för sitt fantastiska slit med denna gala, som ger äkta stjärnglans till den offentliga gastronomin:))

                                 Eskil Erlandsson ser ut att ha väldigt, väldigt kul i bakgrunden….


     Känns härligt att titta på dessa bilder i efterhand. TSSR medlemmar i kungligt sällskap:) Inte illa

           Hoppsan. Här ser jag nästan oförskämt nöjd ut (och lite rosig om kinderna, som frun sa…;)

                      Nu skall jag krypa till kojs och försöka sova efter denna fantastiska tillställning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar