söndag 2 mars 2014

Fantastisk kursvecka.

Söndag och man börjar så smått återfå krafterna efter en veckas utbildningar och föreläsningar i Säffle. Det har varit en smått fantastisk vecka. På måndagen förberedde undertecknad i köket tillsammans med Herrgårdsgymnasiets fantastiska kökspersonal. På eftermiddagen höll jag en nyskriven föreläsning om bemötande, och det kändes som den satt klockrent. Går givetvis att jobba vidare på, men höll redan nu god klass.

                              Carina Nisén. Kostchef i Säffle och idémamma till denna satsning

                     Texten på Herrgårdsgymnasiets tröjor. Mycket passande vad jag fick berättat….

                            Anita, Maria, undertecknad samt Ann-Britt förberedde tisdagens kursdag

På tisdagen drog själva köksutbildningarna igång. Upplägget var att ha ett tema varje dag, där vi lagade dagens mat på förmiddagen och förberedde morgondagens mat under eftermiddagen. Lunchserveringen  var mellan 12-13.30 och mellan 13-13.30 så föreläste jag om barnmat och myter, samt föräldraansvaret kring barnens kost. Denna första dag, med temat Persisk Mat (med recept av Maria Masoomi), kom endast 37 personer, men vi var nöjda ändå. Kursdagen var fylld med skratt och gott humör, och det var även gott mottagande från de som kom.












Dag 3 och dags för ett karbiskt tema. Väldigt många kursdeltagare denna dag och massor med god mat tillagades och serverades. Ryktet hade börjat sprida sig, och denna dag gästades vi av 67 hungriga gäster. Det var en härlig mix på åldrar och det kom besök från andra närliggande kommuner. Väldigt glädjande och inspirationen rann till ordentligt när det var föreläsningsdags:)









På torsdagen vankades det italienskt tema. Något mindre grupp igen, men lika kusligt effektiv personal, som under de inledande dagarna. Det var under denna dag jag började oroa mig på allvar, att mitt kursmaterial skulle räcka till. Förra gången jag besökte Säffle (3 år sedan) fick jag ju börja skriva nya uppgifter på hotellrummet. Hoppades att inte behöva göra detsamma denna gång. Maten denna dag blev helt fantastiskt och gästantalet ökade denna gång till 75 ätande åhörare. Började ana att fredagen skulle kunna bli en tresiffrig tillställning

                                                                       Vassa damer

                                                                       Ciabattadeg…














Avslutningsdagen blev den veritabla succé jag anat. Helena hade ju anslutit på torsdagskvällen, och skulle delta och assistera mig. Blev ju rena skrattorgien denna dag. Det strömmade in folk till lunchen och det stannade på 110 gäster. Helt otroligt att så många kommer mitt på dagen för att äta skolmat och lyssna på en föreläsning. Efter dagen var slut fylldes vi nog alla av ett otroligt vemod över att denna fantastiska vecka var över..




















Sammafattningsvis kan man säga, att detta kursupplägg, med kombinerad praktik & föreläsningar, var sensationellt bra. Om det skulle vara fler som är intresserade av en sådan här vecka så hör av Er , för nu är ju upplägget testat & klart s.a.s.

Nästa vecka börjar på Mättpunkten, men på torsdag bär det iväg till Växjö, där jag och Even Bakke skall hålla kurs för denna kommuns kockar. Återkommer med inlägg från denna utbildning om en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar