onsdag 6 mars 2013

Sundsvall!!!!!

Precis hemkommen från Sundsvall igår, efter två smått fantastiska dagar. Höll fyra föreläsningar under två dagar och det var ett kraftprov, vill jag säga. På måndagen gick jag och la mig klockan 8 och sov som en stock i 9 timmar, vilket gjorde att jag stod pall även för tisdagen. Gäller att ha disciplin i denna bransch, för annars orkar man inte.

Fick oerhört mycket positiv respons på föreläsningarna, och dessa besöktes också av personal från Kramfors, Ånge och Timrå. Även ordföranden i Kost & Näring, Karin Lidén, tog sig tid att komma och lyssna, vilket jag uppskattade enormt mycket.

Pressen var på plats i alla former. Här följer några länkar:

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-sundsvall?video_id=2291939#.UTV2qAf6qZc.facebook

http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.5645958-masterkockens-mattips-till-kokspersonal

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5647560-inspirerar-till-battre-mat-utan-tillsatser

Känns ibland nästan overkligt att det finns så stort intresse för de besök jag gör runt om i Sverige. Glädjande, men overkligt. Känns ibland nästan absurt att sitta och dricka morgonkaffe på ett hotell, se sig själv på TV, och läsa om sig själv i tidningen. Det bästa är dock alla de tack och vänliga kommentarer, som jag får via fb och andra kanaler.

Jag hoppas verkligen att jag får chansen att komma till något kök i Sundsvall och vara med och inspirera på plats i skarpt läge.

Ett annat TV inslag som gjorde mig på oerhört gott humör, var det om Klockarskolan, som sändes i SVT häromdagen. Anette Wengelin pratar helt naturligt, som hon aldrigt gjort något annat än varit med i TV. Hon säger precis alla de rätta sakerna, och det är helt fantastiskt att se hur hon utvecklats. I inslaget skymtar vi även resten av den härliga Kungsklockepersonalen. Nu ställs vi ju även MOT varandra i WGJ finalen, och det kanske blir så att vi på Annersta får se oss besegrade av detta gäng. FRUKTANSVÄRT kul är det iallafall.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/matgladje-handlar-inte-bara-om-maten?&_suid=136246690833009617192631362224

Imorgon e.m kommer Even bakke hit, och sedan bär det av ut till Nockeby för tre dagars kursande på äldreboendena hos SVPH. Blir hur kul som helst att få jobba ihop med min norske kollega igen:) Vi ställs ju också "mot" varandra i WGJ och då i Årets skolkock. Hos oss råder det dock ingen rivalitet. Vi glädjs med varandra vem som än vinner. Det gäller också Barbro Fernström, som gästar mig här på Annersta nästa vecka, och skall vara med och göra maten till skolans 30 års jubileum. Tror hon kommer att göra sin berömda sikromstårta:))

Nu skall jag strax ut och prata lite skolmat som inledning på lärarnas sopp och arbetskväll. Sedan blir det hem och sova ifatt sig lite inför helgens vedermödor

Michael Bäckman

PS. Lägger ut en bild från tidningen, som jag tyckte vara kalasfin DS.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar