söndag 24 mars 2013

Paus igen...

Söndag och sitter här och konstaterar att sex veckors väldigt intensivt arbete är över. Känns väldigt skönt att få stanna till och reflektera lite i tillvaron, och hålla sig på hemmaplan ett par veckor samt avnjuta en fyradagarsledighet kring påsk.

Förra veckans utbildning i Hallstahammar avlöpte mycket väl. Mona Johansson har här satsat på en genomgripande förändring av äldrematen i kommunen, och mitt uppdrag består i att försöka införa lite nya tillagningsmetoder, tillföra inspiration i form av nya råvaror och nya smaker samt förbättra & förändra planeringen i köksdriften. Det var alltså inte frågan om någon renodlad matlagningskurs, för laga mat kunde redan kockarna i Strandgårdens kök. Härligt intresserad personal, för övrigt, som jag tror och hoppas skall kunna ta till sig det mesta jag försökte visa upp. Här poserar Päivi, Pernilla och Mona i köket


Nu väntar två besök till i denna lilla härliga kommun. Ett i April och sedan ett i Maj. Under mitt besök i Maj kommer jag även att hålla en öppen föreläsning tisdagen den 7:de. 

Mycket händer i skolmatsvärlden också. Massor med förändringar på gång, och dessvärre syftar en del av dessa förändringar lite bakåt i tiden. Det har blivit något av en trend att påtala hur onödigt det är med vissa moment i matlagningen. "Slutresultatet är det viktiga" är en kommentar man hört alltmer ofta. Jag har hela tiden sagt, och det är något jag står fast vid, att man bör ta bort alla moment som inte är kvalitetshöjande. Strimla vitkål, skala morötter & skala potatis är inte kvalitetshöjande åtgärder. Det är onödiga moment som förorsakar arbetsskador. Sådana moment skall bort från vår drift. Koka sylt och ketchup, däremot, är kvalitetshöjande åtgärder som inte tar tid (den som påstår att detta tar tid, är enbart okunnig när det handlar om tillagningsmetoder) och som jag tycker de flesta borde göra.

Läser, med förskräckelse, om kommuner som anordnar provsmakning av helfabrikatspannkakor bland eleverna, för att få fram det bästa märket, som man sedan kan ta in på anbudet. Spelar det någon roll?? Är pannakaka med sylt en bra skollunch? Är det något elever bör äta till lunch för att orka med en lång skoldag?? Jag tycker inte det. Jag tycker det är en kortvarig bukfylla, och en produkt som inte hör hemma i skolmatsalen. Ej heller tycker jag att pannkaka med sylt är en näringsriktig lunch. Här tycker jag att vi är på väg i fel riktning. Det känns lite som att ge upp alla ambitioner mot god mat, när vi låter eleverna (gästerna) vara med och välja ut vilket helfabrikat som skall serveras på skolrestaurangen. Tycker inte detta är ett bra prov på att öka gästernas delaktighet i maten, jag tycker snarare att det är ett steg mot att helt ge upp den uppgift vi har, vi har när det gäller att undervisa barnen i vad god kost är.

Dessutom fortsätter den eviga diskussionen om vad det innebär med begreppet "mat lagad från grunden". Jag tror att det flesta vet vad som åsyftas när man säger att man lagar mat från grunden. Det innebär att man tar en råvara, som köttfärs, och gör t.e.x en pannbiff av den. Att man tillagar en gryta på färsk högrev. Däremot är det givetvis inte centralt, att man slaktat djuret, malt köttet till färs, eller skurit högreven till grytbitar själv. Vi kanske skall förändra hela terminologin för att få alla att förstå, vad vi som vill laga mat, menar. Kanske börja kalla det vi gör, för egenproducerat, istället för "lagat från grunden", som tydligen är ett begrepp som är som ett rött skynke för många. Tycker ändå att den "pyramid" SLV gjorde, på ett utmärkt sätt belyser vad begreppet "lagat från grunden" innebär. Se nedanstående länk



Jag tycker forfarande att en egenproducerad pannbiff (oavsett om den innehåller egenhackad eller färdighackad lök) är godare, mer väldoftande och vackrare produkt än en helfabrikatsbiff. Jag tycker fortfarande att en egenpanerad bit med fisk är godare, vackrare och mer väldoftande än en fiskpinne, fiskfrillett, fiskpanett eller vad man nu vill kalla helfabrikatsvarianten.

Detta är mina högst subjektiva tankar kring detta. För det är ju trots all så...att ingenting i denna debatt är annat än subjektiva tankar och ideer. Tror dock att om vi fortsätter på den inslagna linjen med att servera barnen "barnmat", att tillgodose deras behov av skräpmat genom sk. "önskeveckor", att fortsätta att servera barnen mat utifrån resonemanget "det viktiga är väl att dom blir mätta", är att gräva en stor grav åt vår egen matkultur.

Vad vi kommer att se i framtiden är hur affärsmännen slår sig ned på McDonalds och äter en McBusiness Meal, istället för en vällagad affärslunch. En framtid där färdig pannkakssmet på tetra är det vanligaste sättet att tillaga pannkaka. Där tacos är vår nya nationalrätt (eller är vi kanske redan där, när det gäller den rätten).

Det viktiga är inte att barnen äter sig mätta, utan hur dom äter sig mätta. Det finns ingen "barnmat" eller "äldremat", det finns bara mat. Uppdelningen är en myt som vi själva skapat, och som vi ivrigt underhåller, för att det är den lätta vägen att gå.

Jag kommer att fortsätta jobba för att alla inom både skola och äldreomsorg fortsättningsvis skall kunna äta god, egenproducerad mat, som är fri från olika okända tillsatser, är näringsriktig, som smakar & doftar gott, och som har en så hög del ekologiska råvaror som möjligt. Att laga mat på det viset kommer inte bara gästen tillgodo, utan ökar också trivseln för personalen i köket. Det gör även att statusen på vårt yrke höjs.

Detta ser jag som min mission, och det är det som jag kommer att fortsätta kämpa för till den dagen jag går i pension.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar