onsdag 27 februari 2013

Tiden rusar på...

Snart inne i mars, sportlovet passerat, och påsklovet står snart för dörren. Tusan vad tiden rusar på. Tyckte inte att det var så länge sedan terminen började.

Har hunnit besöka och genomföra det två föreläsningarna i Norrköping sedan jag skrev något senast. Det tar på krafterna att genomföra två 3 timmars föreläsningar på en dag, men jag blev väldigt inspirerad av att det var såpass mycket folk, att det blev riktigt bra. Fick många nya fb-vänner och det innebär lite bättre koll på skolmaten i Norrköping. Vi diskuterade även en tänkbart samarbete framöver, och det skulle kännas oerhört kul att få återkomma till denna stad, när vädret blir lite varmare....och göra som Ulf Lundell.."gå på promenaden"...

Har, efter det, mestadels jobbat med att förbereda mina tre kommande uppdrag. Fyra föreläsningar i Sundsvall den 4-5 mars. En tredagars utbildning på SVPH:s äldreboendekök i Nockeby 8-10, samt mina tre förestående besök på Hallstahammars äldreboenden i mars, april & maj. Givetvis lagar jag samtidigt mat för fulla muggar på Annersta. Där står vi ju även redo för att ha de 30 års jubileumsfirande, som står för dörren den 15:mars. Helstekt Entrecote med hasselbackspotatis & såsbuffé för barnen, samt en härlig fest för personalen senare på kvällen, med massor av godsaker på gång.

Till detta evenemang får vi även besök av Barbro Fernström från Karlstad, som kommer att husera i köket med oss i dagarna två. Var ju i Karlstad igår och hade möte med Barbro, kostchef, kommundirektör mfl. där vi diskuterade ett samarbete som sträcker sig flera år framöver. Blir kul då jag, via min kära fru, känner starka band till Värmland.

Har även fått bekräftat att jag kommer att få äran att hålla två föreläsningar i Växjö i september. Det blir på den kick-off där Annica Thor sjösätter Växjös nya måltidsorganisation. Hur kul som helst, och det känns väldigt smickrande att just jag fick chansen att hålla dessa föredrag, på denna väldigt speciella dag:)

Hade Jens Reinecke, Alvestas kostchef, på besök på Annerstaskolan idag. Tre timmar av härligt skolmatsprat blev det, och en trevlig bekantskap att göra. Såg senare att han blivit nominerad som "årets kostchef" i White Guide J:R galan. Det har även Tuula Svedberg blivit. Säters helt fantastiske kostchef, som gjort så oerhört mycket för utvecklingen av maten i kommunen, och som jag haft ett långt och fruktsamt samarbete med. GRATTIS TUULA. Det var fler bekantingar som var nominerade. Sven-Erik i Rättvik, Linn-Linn i Stockholm och Sara från Södertälje. Den enda jag saknade bland de nominerade, var fantomkvinnan Carina Nisén från Säffle. Borde varit given i detta sällskap, i mina subjektiva ögon.

Skandalerna om hästkött i lasagne och köttbullar och andra helfabrikat har rasat vilt på senaste tiden. Känns så oerhört skönt att jag kan besvara alla mail från oroliga föräldrar med "ingen fara, vi gör ALLTING själv". Vilken kvalitetssäkring det blir när man skär all sin lök och rullar alla sina köttbullar själv;) Det har ju varit lite poppis att skoja om våra ambitioner att laga mat på detta sätt, men alla som gjort det, har nog satt småskrattet i halsen, alltefter "de dolda" ingredienserna i helfabrikaten uppdagats.
Det är bara att konstatera. Vill man ha bra och säker mat, så är det bästa att laga den själv. Nog om detta. Nu får kvällspressen älta denna fråga vidare, med dom det berör:)

Nu är det snart dags att krypa till kojs för lite skönhetssömn. Jag och frun skall ju äta middag med snygg-Martin Karlsson imorgon, och då gäller det för en åldring som mig att sova de timmar jag behöver, så man inte helt bleknar brevid Martin imorgon. Intressanta saker kommer att avhandlas vid det bordet, kan jag lova

På återhörande inom kort

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar