tisdag 5 februari 2013

NU börjar terminen på allvar...

Har ju haft en lugn och fin uppstart på terminen, med mycket planeringsarbete och även matlagning, och mest på hemmaplan. Slut med det nu. Imorgon e.m bär det iväg till Ljungby, så att man är på plats i god tid för torsdagen och fredagens utbildningar på Ryssbygymnasiet, och det femte utbildningstillfället i projektet "Kostkompetens i fem kommuner". Har hittills varit en veritabel succé med genomgående höga deltagarbetyg i utvärderingarna. Samarbetar återigen med Even Bakke, och vi kommer att göra fler saker tillsammans med varandra under denna termin.

Det han & jag sitter och slipar på nu, är den utbildning vi skall hålla på SVPH:s tre äldreboenden i Mars. Ett helt nytt upplägg, som syftar på att förbereda köksverksamheten, för de nya kundgruppper som kommer att infinna sig i äldreomsorgen inom en inte alltför avlägsen framtid. "Morgondagens Mat idag" har vi kallat upplägget, och det känns spännande som tusan att få testa detta.

Nästa vecka bär det iväg till Gnosjö, och en seminarieeftermiddag. På programmet står en föreläsning med Lyndon McLeod, samt en workshop signerad samme person. Därefter kommer jag själv att hålla låda under knappa två timmar, innan allas vår Maria Masoomi tar vid. Hela dagen avslutas med en panelfrågestund, där alla kan komma till tals. Blir en riktigt kul dag, kan jag tänka mig.

Har även färdigställt det material som skall användas på ledarskapsutbildningen hos Måltid Norra Hisingen i Göteborg. Helt ny utbildning, om ledarskap i vår verklighet. Mindre generellt och mer specifikt, om de problem som kan dyka upp för en chef i det offentliga köket. Skall bli riktigt intressant att se hur detta upplägg tas emot. Väldigt mycket diskussionsutrymme blir det.

Även materialet till dubbelföreläsningen i Norrköping och de fyra föreläsningarna i Sundsvall är klara, så det känns att jag står väl förberedd. Hotell bokade lite här och där, och tågresorna är beställda, så nu är det bara att köra.

Vad som står härnäst på planeringsagendan. är att skriva recepturer till de tre tredagarsutbildningarna som skall hållas på Hallstahammars tre äldreboenden i mars, april & maj.

Ett studiebesök från Alvestas kostchef Jens Reinecke kommer också att äga rum den 27 februari, och jag skall även iväg till Karlstad för möte med kosten där, den 26 februari

Utöver detta så pågår det massor med saker "bakom kulisserna" så att säga, och som vanligt vill jag inte gå händelserna i förväg. Kan stöka till saker och ting. Känns jättebra att det rör på sig så enormt mycket runt om i Sverige, när det gäller offentlig mat, och är givetvis överlycklig över att jag anlitas för att förbättra. Känns som ett gott betyg åt det jag hittills har uträttat

Nu är det dags att gå och slå en paneringssmet till morgondagens salta sill, som alla vet att barn älskar, dvs. dom som har vågat prova:)

Michael Bäckman

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar