söndag 17 februari 2013

Lite lugn i stormens öga...

På väg hem från Göteborg efter en riktigt tuff, men stimulerande vecka. Började veckan på hemmaplan men redan på tisdagen bar det iväg till Gnosjö. Magen var en smula i olag, efter att ha ätit en misstänkt dålig semla, vilket gjorde att jag fastade mig igenom tisdagen, för att kunna genomföra föreläsningen i lugn och ro. Mat i Centrum var temat på seminariet, som hade samlat i det närmaste fullt hus. Lyndon gjorde en riktigt fin insats när han öppnade dagens med ett kortare anförande innan jag själv och Maria Masoomi tog vid. Kände mig nöjd med min egen insats, och Maria var lika bra som vanligt. Dagen avslutades med en paneldebatt, som vi säkert kunnat fortsätta en timme till. MYCKET intresserad publik, och dagen som helhet var väldigt bra. Hemma vid halv tolv på tisdagen.

                     Lyndon och Ulrika (projektansvarig Gnosjö) strax innan seminariet drar igång

Några timmars sömn och sedan upp vid 0415. Väskan till Göteborg hade jag packat under helgen, så det vara bara att rycka med sig väskan och åka iväg till jobbet. Gjorde en kidneybönbiff smet, stökade undan på kontoret och gav mig framåt eftermiddagen iväg till Göteborg. Lyckades för en gångs skull, somna på tåget. Kombinationen magen/fasta/jobb tog ut sin rätt. Väl i Göteborg incheckning på Scandic Crown, och sedan tidigt i säng.

Upp relativt tidigt på torsdagen, och tog mig taxiledes, ut till Glöstorpshöjden, där jag möttes upp. Vi gick sedan ner till de lokaler vid Tove Torg där vi skulle husera i dagarna två. Blev presenterad för kursdeltagarna, och sedan körde vi igång den utbildning i ledarskap som jag jobbat oerhört hårt med. Ingen generell ledarskapsutbildning, utan med ett material som helt utgår från de problem man som chef kan stöta på i den offentliga måltiden, och då från ett köksperspektiv. Märkte per omgående, på kursdeltagarnas respons, att detta var en fullträff. Härliga diskussioner svallade fram och tillbaka och interaktionen mellan mig och gruppen var omedelbar. Efter lunch gick vi in i köket på Glöstorpsskolan, och tillagade där en Alla hjärtans dagsbuffé tillsammans. Helt fantastiskt slutresultat, i en grupp som var grymt intresserad av allt som hade med mat att göra. Inte så konstigt då, att slutresultatet av mingelmaten blev superb. Hummus, Tapenade, Aioli, Ciabatta, Caesarsallad, Melonmimosa, sotad kyckling, sesamknäcke...ja vi producerade otroligt mycket på denna korta tid.


Alla härliga kursdeltagarna samt undertecknad i Glöstorpsskolans matsal.

           Helené Gustavsson, ansvarig för kosten på norra hisingen, var mycket nöjd med maten....

                                 .....som presenterades så här elegant i ett internat meddelande

Dag två av denna ledarskapsutbildning var enbart av teoretisk art. Torrt och tråkigt?? Nix. Raka motsatsen. Vi glömde nästan bort tiden mellan varven. Alltefter deltagarnas engagemang ökade, så ökade min energi och inspiration vilket gjorde att jag, när klockan slog 17.00 på fredagseftermiddagen var totalt tömd på all kraft. Underbar känsla för då har man gjort det man blev anlitad för. Gett allting man har av sig själv. Efter många farvälkramar lämnade ett väldigt stärkt kökschefsgäng lokalerna.

En riktigt stark personalgrupp har bildats dessa dagar, och jag tror att vi kommer att få höra VÄLDIGT mycket om måltid Norra Hisingen framöver. Stadsdelen är ju redan väldigt långt framme i Göterborgs stad, och har redan fått utnämningar för sin goda mat. Något jag själv faktiskt fick smaka på under fredagens lunch. God stekt strömming, egenlagad pannbiff och ett inspirerat salladsbord på Restaurang Matpunkten:))

Själv har jag stora förhoppningar på att få vara med i den fortsatta utvecklingen av kosten i denna stadsdel, i en eller annan form.

                       Full fart i diskussionerna kring bordet. En vanlig syn dessa dagar
               Ett väldigt glatt gäng efter den avslutade utbildningen i ledarskap på Norra Hisingen:):)


Nästa vecka är det tre dagar på hemmaplan innan jag, på onsdag efter jobbet, ger mig iväg till Norrköping för dubbla föreläsningar där under torsdagen. Mycket folk att vänta så inpirationen lär nog infinna sig även där.

Vid tangentbordet

Michael Bäckman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar