fredag 2 november 2012

Glad igen....

Rubriken syftar ju mot en gammal låt av Ulf Lundell. Väldigt glad blev jag imorse. Möttes då av följande mail:

Hej ! Michael !

Stort tack för igår. Jag får idag flera mail och samtal från lyrisk personal som tackar för Ditt föredrag igår.
Du rör om i den kommunala grytan på ett upplyftande nytänkande sätt och detta kommer att hjälpa oss mycket i vårt framtida förändringsarbete. Ser verkligen fram emot att få träffa Dig och Dina medarbetare.

VI ses på tisdag !

Mvh

Sven-Erik Walin
Kostchef
Rättviks Kommun
0248-70314


Det är sådant här som gör allt resande, och alla långa dagar, mödan värt. Jag kände, i och för sig, efter föreläsningen i Rättvik igår, att den var något extra. Hela kosten från Rättvik, plus en del från Leksands kost var på plats. Blev oerhört inspirerad av det höga deltagarantalet, vilket innebär att man ger precis allt man har. Fick så mycket underbart gensvar i pausen. "Tänk att det går att göra såhär, som du berättar" sa en kvinna "att det finns i verkligheten". Klockren analys. Det går att göra det jag pratar om. På denna föreläsning verkar alla ha förstått det. Det är också den stora fördel jag har. Jag står i ett skolkök varje dag. Allt jag berättar är inte lösa fantasier och antaganden. Det är saker jag provat praktiskt, i vår verksamhet. Det känner kökspersonalen jag föreläser för. Man känner igen sig, även om jag inte alltid stryker medhårs, utan faktiskt påtalar sanningar om oss själva, som inte alltid är så trevliga att höra.

Förutsättningen för en bra föreläsning hänger ju inte heller bara på mig. Det måste vara en bra publik också. Det var det VERKLIGEN igår.

Var givetvis helt tömd på energi när jag sent om sider kom hem. En föreläsning är mer energikrävande än vad man tror. Det vet alla som håller på med detta. När jag kom hem var det dags att packa väskan, för idag bär det av till Karlstad. Passar på att se Ulf Lundell på CCC ikväll, och vilken gång i ordningen jag ser honom live vet jag inte. 20:e kanske...något sådant.

Imorgon skall vi , för denna gång får jag resa med min underbara fru, träffa Värmlands egen Barbro Fernström, för kvalitetsfika och massor med skolmatsprat. Skall bli hur kul som helst. Vi har ju inte haft förmånen att kunna sitta ned och pratas vid på detta sätt förut. SÄKER på att något fruktsamt kommer att komma ur detta möte.

På tisdag får jag återse delar av Rättvikspersonalen, som kommer att bussas hit för fyra studiebesök, som uppföljning på gårdagens föreläsning. Ett bra upplägg, tycker jag.

Övrig tid denna vecka kommer att bestå av matlagning och jobb på hemmaplan, innan jag sedan börjar förbereda söndagens avresa till Villmanstrand i Finland och Seminariet "Svensk mat" som kommer att pågå den 12-13 november. Detta är något att verkligen se fram emot. Har även stämt träff med Servicechefen i Vanda (Huddinges vänort i Finland) Liisa Sirinen, för att se om vi kan ha något utbyte vänorter emellan.

Kan också nämna att OS-laget fått en inbjudan till Rosenbad den 21 november, för någon form av ceremoni för OS medaljörerna från Matlagnings-OS. Mycket trevligt att vi blev inbjudna. Ännu trevligare att Cecilia Ceder från Lantmännen också får närvara. Var ju i hög grad delaktig, till de framgångar vi hade, med sitt goda humör och sina hejarrop från sidlinjen under HELA träningstiden. Det hör ju heller inte till vanligheterna att vi från "golvet" ute i skolköken blir inbjudna i det finare salongerna. Detta kanske ändrar sig nu, i och med OS-lagets och skolmatssveriges framgångar.


Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar