måndag 26 november 2012

Brukshotellet i Hallstahammar!!!

Det är där jag befinner mig i detta nu. Har haft en härlig utbildningsdag för kockar inom äldreomsorgen, och det har varit en riktigt trevlig dag. Startade upp imorse med tågresa till Kolbäck, där jag blev hämtad. Sedan direkt in i hetluften, med föreläsning med temat "Måltiden i ett socialt sammanhang". Därefter lunch och sedan matlagning ihop med sju helsköna damer, som lagade mat så det stod härliga till, efter recept som jag komponerat ihop. Mycket lyckat slutresultat, och jag är fortfarande mätt av melonmimosan, den saffransinkokta laxen och de härliga tomatfyllda lammjärparna vi lagade. Aioli & Bearnaise stod också på agendan, och jag tror bestämt vi fick igång nya tankegångar kring mat och matservering idag.

Känns alltid roligt att  skräddarsy de utbildningar jag håller, för varje kund. Det finns ju så olika behov på varje ställe jag kommer, att man inte bara kan hålla på att köra samma kursmaterial om och om igen. Givetvis tar det betydligt längre tid att förbereda besöken varje gång, men det viktiga är ju att göra en varierad utbildning och inte upprepa samma hela tiden. Där är det en riktigt stor fördel att var en liten, ensam aktör. Du behöver inte följa några mallar, utan du gör allt enligt kundens önskemål:)

Var på Rosenbad förra vecka, på en tårtkalas för alla OS-medlajörer. Vi var inte kompletta i Team Swedish School Restaurants, då Even höll utbildning i Lerum och Lyndon hade händerna fulla med lille Sam.


Vår eminente Cecilia Ceder från Lantmännen fick också vara med på Regeringskansliet. Det var hon väl värd, efter sitt fantastiskt engagerade arbete med att hjälpa oss i allting praktiskt efter OS. En fantastisk kvinna.

Det lär hända en hel del med laget framöver, men det är saker som vi kommer att avslöja inom en relativt snar framtid. Vi har dock en händelserik vår att se fram emot när det gäller vårt kära skolkockslag:))

Nästa vecka, den 6:e december, för att vara exakt, så går seminariet "Framtidens storkök" av stapeln i Stockholm. Glädjer mig att jag fått två talarpunkter som bägge ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Maria Masoomi föreläser precis innan mig, så det lär bli en riktigt spännande seminariedag, hoppas jag. Finns nog fortfarande lediga platser för de som är intresserade. Se nedanstående länk


Vidare får jag denna vecka studiebesök från Umeå och den tredje och fjärde gruppen från Rättvik. Dessutom hade jag förra veckan ett utomordentligt lyckat besök från Ludvika kosten, som det verkar bli fortsatt samarbete med. Vidare så har jag blivit inbokad på en föreläsning i Gnosjö Kommun. Det rör på sig inför nästa termin.

Det börjar även närma sig sista anmälningsdag för Arla Foods Guldko. Jag är inte med själv, men det är lika spännande varje år, att se vilka de 10 semifinalisterna blir.

Nu blir det lite vila, så jag orkar göra en bra andra utbildningsdag här i Hallstahammar:)

Vid pennan
Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar