lördag 13 oktober 2012

Tillbaka i vardagen





Känns rätt så skönt att ha landat igen. Torsdagen efter hemkomsten var oerhört jobbig. Var enormt trött, och alla de vakna timmarna i Erfurt landade som ett ton tegelsten i skallen på en. Det som höll igång mig var alla de hyllningar vi fick, vilket var smått fantastiska. Började torsdagen med att lyssna av min jobbmobil, och där fanns det en hel drös meddelanden. Däribland en påringning från TV4:as nyhetsmorgon, som hade velat ha med oss i torsdagens sändning. När jag återknöt kontakten med dom var det försent. Vet att det var lite upprört kring att vi inte var med, men där hade vi alltså orsaken. Skapades ju en fb grupp rätt så hastigt...https://www.facebook.com/pages/Vi-som-vill-se-Storkökskocklandslaget-i-TV4/416669021731313 och det värmde att den bildades, men som sagt var, det var meningen att vi skulle varit med. Pratade sedan om vi skulle fått vara med och göra ett inslag under måndagens sändning, men om detta har jag inte hört något mer, så det har uppenbarligen runnit ut i sanden. Nu släpper vi dock det. Finns andra forum som vi kan använda oss av.

Fick massor av samtal även under fredagen, som var av stort intresse, och även samtal från de mest oväntade håll. Tror nog att detta kommer att leda till en massa god uppmärksamhet för skolmaten. Vi får se vad som fortsättningsvis händer och sker.

Pratat lite med mina lagmedlemmar och alla har väl upplevt hemkomsten lite på samma sätt. "Var har Er fighting spirit tagit vägen" undrade Kurt Weid på fb, och jag då förtälja att den givetvis finns kvar, men att vi nog alla var redigt trötta efter OS-veckan. Vi hade ju inga lätta dagar, då vi i laget skötte precis allt själva. De andra lagen hade sina projektledare, och en stab med folk som assisterade i av på lastning av vagnar och råvaror. Detta var saker som vi själva fick ombesörja. Det var dock väldigt nyttigt, och säkert en stor anledning att det gick så bra som det gjorde. Teamkänslan som skapas av sådana vedermödor, blir enormt hög, och vi jobbade verkligen 100% för varandra. Vi blev verkligen ett LAG på riktigt.

Hur vi nu går vidare, återstår att se. Vi har planer, men inget vi går offentligt med. Själv ger jag mig iväg till Säter, efter jobbet på tisdag. Skall besöka tre äldreboenden i den kommunen, och se om jag kan vara behjälplig till att utveckla äldreboendematen i den kommunen, precis som jag gjort med skolmaten.  Håller även en öppen föreläsning där på torsdag kväll.

http://www.sater.se/download/18.3315e2ff139f70b0437329/1348819915406/Michael+Bäckman+affisch+2+3.pdf

Min nye kock på Restaurang Mättpunkten har fungerat väldigt bra, och det kommer att underlätta vår verksamhet att vara fulltaliga igen. Anna Collins-Gustafsson fick inte fortsätta som rektor på Annersta, och den tjänsten är nu tillsatt och vi väntar in den nya rektorn under vecka 44. Återstår att se vad detta leder till. Vi får hoppas att det inte påverkar vår (dvs. restaurangens) verksamhet nämnvärt.

Har funderat på om vi skall anmäla oss till Magasin Måltids White Guide, men allting sådant kräver lite tid och jag får se om den tiden finns. Ser lite illa ut nu, speciellt med tanke på det evenemang jag skall delta i, borta i vårt östra grannland. Känns centralt att kunna presentera vårt Annerstakoncept på ett bra sätt på plats i Villmansstrand.

Har ju också min föreläsning på Framtidens Storkök att planera.

http://www.talentumevents.se/deltagare/framtidens+storkok/a2140692

Skall ju även iväg till Rättvik och föreläsa. En kommun jag ej samarbetat med tidigar, men som jag nu inleder ett utbyte med. Nästa steg efter föreläsningen är att Rättvik skickar sin skolmåltidspersonal till mig på studiebesök i omgångar. Kommer även att få besök av Ludvika, för ett studiebesök.

Nu skall jag njuta av resten av söndagen, tillsammans med frun. Mer hanfasta uppgifter idag. Tvättstuga  och fläskpannkaka på agendan.

Vid pennan

Michael Bäckman






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar