fredag 14 oktober 2011

Äntligen Annersta

Tillbaka i mitt härliga kök igen. Sedan sist så har jag varit i Forsheda skola och där var det verkligen toppenkul. Vi lagade massor med rolig mat och mötte massor med härlig personal och glada elever. Radioprogrammet lasso gjorde ett besök och sände sedan ett inslag. Länk hittar Ni nedan. Klicka på 15.00-15.30 så börjar inslaget cirka 8 minuter in i sändningen:)

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=53&date=2011-10-11

Lite negativt vinklat, och sådär, men i det stora hela kan man nog kalla projektet en succé i mina ögon. Har precis fått klart med en omfattande köksutbildning för fem närliggande kommuner, där jag skall hålla i utbildningen av samtlig skolmatspersonal. Detta kommer att pågå från vecka 48 och fram till maj nästa år. Tror inte detta hade kommit till stånd om vi inte genomförst "Värnamo Nya Skolrestauranger" på ett sådant helgjutet sätt. Att det sedan finns kritiska röster bland en del människor i personalgrupperna är bara naturligt. Alla vill inte ha förändring och älskar att förlita sig på sina egenskapade myter.
Känns verkligen jättekul att ha fått detta jätteförtroende. Börjar väl snart prata småländska, så mycket tid som jag tillbringar där. Ljungby kommer att bli skådeplatsen för dessa utbildningar


Skall även åka på ett uppföljningsmöte till Halmstad den 25:e november, något jag också ser fram emot. Jennie, måltidsinspiratören i kommunen, blev för övrigt utnämnd till "Årets Kostprofil" på Stora Måltidsdagen 2011. Välförtjänt utnämning.

Själv blev jag denna gång utan pris. Titeln "Årets Inspiratör" gick istället till Johan Andersson (kostchef i Bergs Kommun). Jag får försöka bli ännu bättre på det jag gör, så kanske jag når hans klass en dag. Bara att ligga i, men jag har väl en bit kvar till Johans nivå:))

http://op.se/lanet/berg/1.3998185-bergs-kokschef-utsedd-till-arets-inspirator

Nu laddar jag för den sista kraftanstängningen för terminen. Vecka 43-44 är hektiska och jag skall hinna med Svärdsjöskolan, föreläsa i Falun, Tyresö och Hallstahammar. Skall även till Säter igen. Får även ett studiebesök från Älmhult, och det skall bli skoj.

Snabbrapporterat och klart. Nu är det dags att ställa ut dagens mat. Fredrik Kämpenbergs har hittat på dagens rätt. Viltfärsbiffar med potatis och palsternacksmos samt en enbärs och portersås. Parmesanpolenta med örtkesella som vegetariskt och dessutom en härlig kycklingsoppa.

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar