tisdag 19 januari 2010

Mitt i veckan...


Imorgon är det Onsdag. Det har varit en tuff vecka på Restaurang Mättpunkten. Min specialkost kock har varit borta, vilket innebär omfördelning av arbetsuppgifterna...dvs att jag tar hand om matsalen, och därmed tappar lite tid för matlagning, vilket jag givetvis får ta igen senare på dagen. Idag har vi gjort ett tusental Kikärt & Jalapenobiffar, som imorgon skall severas med Cous-cous och vitlöksyoghurt. Vi har ju, från och med denna termin, infört en helvegetarisk dag i veckan. Detta grundar sig på ett politiskt beslut i Huddinge kommun, och jag är väl inte helt okritisk till detta. I mitt tycke så borde det rimligtvis räcka med att man varje dag serverar ett vegetariskt alternativ, men när vi nu har denna situation så är det bara att göra det bästa av den. Det innebär alltså att vi satsar fullt ut på att göra RIKTIGT bra vegetarisk mat från grunden. Allt för att lära barnen att vegetarisk mat faktiskt kan vara både välsmakande och vacker. Min rektor, däremot, är inte så glad. Ingen större entusiast av vegetariska anrättningar. "Vegetarianer är sådant man äter" är hans bestämda åsikt. Givetvis med ett småleende på läpparna.


I samband med att "Årets Kock" går av stapeln den 28 januari, så fick jag idag en förfrågan av Andreas Hedlund om vi kunde ta emot ett studiebesök den 29:de januari. Den välkände krögaren från USA, Zac Pelaccio ( se bilden ovan), villl tydligen se ett exempel på svensk skolmat, och då blev jag förärad med att hålla i den visningen. Känder som en stor ära. Det blir även det tredje besöket från någon som vunnit "Årets Kock" titeln. Tidigare har vi ju haft både Melker Andersson och Paul Svensson på besök. Tror nog att vi ligger i topp bland svenska skolkök, när det gäller prominenta besök. Vi har ju även haft Bert Karlsson på besök, och det sjunde avsnittet av den kommande TV-serien "Landet Brunsås" spelades ju in i vårt kök. Under en kaotisk dag hade vi ett helt TV-team, med Henrik Schyffert i spetsen, flaxandes runt i köket. En annorlunda och rolig dag det med. Missa inte denna serie, förrestan. Börjar imorgon i SVT 2.


Nu börjar det dra ihop sig till läggdags. Upp imorgon med tuppen. 0415 ringer klockan och jag längtar redan...


Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar